"Akinek van, vegye elő..." - A Nyolcak elveszett művei nyomában

Képzőművészet

"A kislányommal karácsonykor éppen a Stuart Little kisegeret néztük a tévében, s egyszer csak megláttam. Ott volt a tévében, ott a filmen! Először el sem hittem. Az Alvó nő fekete vázával, Berény Róbert festménye, amit már olyan régóta kerestem" - meséli Barki Gergely művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet munkatársa, Berény Róbert életművének elszánt és tevékeny kutatója. Mi meg hisszük is, meg nem is. "Felvettem a kapcsolatot a film forgalmazóival, akik tudtak a képről, de nem volt a produkció nyilvántartásában, így nem találták. Sorba jöttek az e-mailek, mindenki emlékezett a képre - még a rendező is írt -, de senki nem tudta, hol van. Úgy gondoltam, itt a vége a történetnek, kész, ennyi. A fene egye meg, végre fölbukkant, és akkor kiderül, hogy elveszett megint."

"A kislányommal karácsonykor éppen a Stuart Little kisegeret néztük a tévében, s egyszer csak megláttam. Ott volt a tévében, ott a filmen! Először el sem hittem. Az Alvó nő fekete vázával, Berény Róbert festménye, amit már olyan régóta kerestem" - meséli Barki Gergely művészettörténész, az MTA Művészettörténeti Kutatóintézet munkatársa, Berény Róbert életművének elszánt és tevékeny kutatója. Mi meg hisszük is, meg nem is. "Felvettem a kapcsolatot a film forgalmazóival, akik tudtak a képről, de nem volt a produkció nyilvántartásában, így nem találták. Sorba jöttek az e-mailek, mindenki emlékezett a képre - még a rendező is írt -, de senki nem tudta, hol van. Úgy gondoltam, itt a vége a történetnek, kész, ennyi. A fene egye meg, végre fölbukkant, és akkor kiderül, hogy elveszett megint."

Egy váratlan üzenet nyomán aztán mégis létrejött az egykori kellékes - aki egy pasadenai kereskedőnél (először a stúdió számára) vásárolta meg bagóért a neki is ismeretlen festményt - és Barki találkozója. "Megbeszéltük, hogy a washingtoni National Gallery bejáratánál találkozunk. A múzeumnak négy bejárata is van, én az egyiknél vártam, ő a másiknál. Nem találtuk meg egymást, de bement hóna alatt a képpel, amiért a biztonsági őrök majdnem bilincsbe fogták szegényt... Aztán nagy nehezen csak rátaláltunk egymásra."

A sztori a múzeum előtti park gyepén zárult. "Kibontottuk - egy hot dog árustól kértünk csavarhúzót -, levettük a kép hátoldalát, és minden ott volt rajta, úgy, ahogy lennie kell..."

*

A lelet és a majdnem hihetetlen történet azért is bizonyul különösen izgalmasnak, mert mindeközben egy képkereső akció zajlik Magyarországon, ami a maga nemében példátlan kultúrmisszió: megtalálni a Nyolcak elveszett képeit. Az 1909 és 1912 között működő festőcsoport - Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan, Tihanyi Lajos - már ismert és nemrégiben talált műveiből centenáriumi kiállítás nyílt december 10-én Pécsen. A háromszintes tárlat a Nyolcak három kiállítását rekonstruálja. Mivel a művek jelentős része - az elmúlt körülbelül száz évben - elveszett, sok esetben nagyméretű tablókkal egészítették ki az eredeti műtárgyak sorát. A kiállításhoz tartozik az a fekete-fehér fotókból és reprodukciókból álló gyűjtemény is, amit figyelemfelkeltő gesztusként magáról a keresőakcióról állítottak össze és mutattak be két budapesti galériában.

Az akció kétségkívül sikeresnek mondható, a felhívásra több tulajdonos is jelentkezett - "ez bizony nálunk van" -, és szívesen adták kölcsön a kiállításra. Eddig nyolc olajfestményt és három vagy négy grafikát találtak, de Barki és társai remélik, hogy a nagyszabású pécsi kiállítás még több képet csalogat elő.

A nyomozás kiderítette azt is, hogy az MNG öt festménye vendégszerepel különböző állami helyeken, de hiteles kimutatás nincsen róluk - úgy kell bekopogni mindenhová, hogy bocsánat, nincs itt egy Kernstok? Így került elő a parlament elnökének irodájából történetesen egy Kernstok, míg az MTA raktárából egy Tihanyi. Még a kiállítás ideje alatt érkezik meg Ausztráliából - legkésőbb márciusig - egy nagyméretű Orbán Dezső-akt is, amely akár a Nyolcak egyik csúcsteljesítményeként értékelhető.

*

"A Nyolcak művészcsoport május hóra tervezett kiállítását az őszre halasztotta el, és november vagy december hóban fogja a Nemzeti Szalonban rendezni" - adta hírül 1912. április 7-én a Világ című polgári radikális napilap.

Az idézett sorokat akár manapság is olvashatnánk. Úgy látszik, tradícióvá vált a "megfelelő" időzítés, mert pontosan ebben az ütemben indult (volna) az idei pécsi centenáriumi kiállítás is. Május helyett november 30-ára, majd "technikai okokra" hivatkozva - a közbeszerzési pályázaton egymás ellen licitáló szállítócégek vitája miatt - decemberre napolták el a megnyitót.

A tagadhatatlanul formabontó kezdeményezés alapját jelentő bázisanyagot ismeretlen helyen lévő festmények, grafikák reprodukciói, kiállítási katalógusok archívumában őrzött fényképek, leírások, sajtóban megjelent illusztrációk jelentik - mind afféle körözvény: keressük. A munka köz- és magángyűjtemények adattárainak, archívumainak szisztematikus feltárásával kezdődött. Ezzel párhuzamosan Barki az Artmagazinban elindította Wanted című cikksorozatát, s az akcióba más művészettörténészek mellett olyan, jól ismert aukciósházak is bekapcsolódtak, mint a Kieselbach vagy a Virág Judit Galéria - az egyszemélyes kutatómunka ezzel túlnőtt önmagán, kutatók és műkereskedők közös erővel, együtt vettek részt (és vesznek részt még ma is) a kísérletben. Naponta jelentkeznek tulajdonosok féltve őrzött remekeikkel, a feltárás során pedig a kutatók olyan örökösökhöz látogatnak el, mint Berény Róbert lánya, akinek az ágyneműtartójából több száz eredeti rajz mellett egy keret nélküli vászon is előkerült, amiről a restaurálás után kiderült, hogy egy 1907-es, keresett mű, az Olasz lány aktja.

Az artnyomozás során a Nyolcak remekműveit remélhetőleg nem csak a pécsiek nézik majd meg. Lesz folytatás. Érdemes megfogadni a kurátor tanácsát: "Akinek van, vegye elő..." a történelem vagy önmaguk által (is) semmibe vett művészek fennmaradt, újból felfedezett alkotásait.

Czenkli Dorka

A Cézanne és Matisse bűvöletében - A Nyolcak - centenáriumi kiállítás című tárlat a pécsi Janus Pannonius Múzeum Modern Magyar Képtárában március 27-ig látogatható

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.